جاوا اسکریپت در مرورگر شما غیرفعال است یا پشتیبانی نمی شود.

ابرماه کامل چیست؟

  • تاریخ نشر : آذر 14, 1402
  • نویسنده : آسمان سنگ

ابر و ماه کامل

ابرماه کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار رخ می‌دهد. ابرماه کامل حدود ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشان تر از ماه کامل معمولی است.

ابرماه کامل یک پدیده طبیعی است که هیچ خطری برای زمین ندارد. با این حال، می تواند یک منظره زیبا در آسمان شب ایجاد کند. ابرماه کامل را می توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد، اما استفاده از تلسکوپ یا دوربین می تواند جزئیات بیشتری را نشان دهد.

چرا ماه گاهی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟

ماه در مداری بیضی شکل به دور زمین می‌چرخد. در این مدار، ماه گاهی به زمین نزدیک‌تر و گاهی دورتر می‌شود. فاصله ماه از زمین در اوج (دورترین نقطه) ۴۰۶,۰۰۰ کیلومتر و در حضیض (نزدیکترین نقطه) ۳۶۴,۰۰۰ کیلومتر است. این تفاوت فاصله فقط ۱۴ درصد است، اما به اندازه کافی زیاد است که باعث شود ماه در حضیض حدود ۱۴ درصد بزرگتر از زمانی که در اوج است به نظر برسد.

این پدیده را “ابرماه” می‌نامند. ابرماه کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل در حضیض قرار می‌گیرد. ابرماه کامل حدود ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشان تر از ماه کامل معمولی است.

علاوه بر این، ماه گاهی در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. این یک توهم بصری است که به عنوان “خطای دید ماه” شناخته می‌شود. وقتی ماه در افق قرار دارد، مغز ما آن را با اشیا زمینی مقایسه می‌کند، مانند درختان، ساختمان‌ها یا کوه‌ها. این باعث می‌شود که ماه بزرگتر از آنچه در واقع هست به نظر برسد.

با این حال، اگر ماه را در آسمان بالای سر خود مشاهده کنید، این توهم رخ نمی‌دهد. در این حالت، مغز شما هیچ چیز دیگری برای مقایسه با ماه ندارد، بنابراین آن را به همان اندازه که هست می‌بیند.

بنابراین، دو دلیل اصلی برای اینکه ماه گاهی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد وجود دارد:

  • فاصله ماه از زمین
  • خطای دید ماه

کدام ماه کامل ابرماه است؟

در سال ۲۰۲۳، چهار ماه کامل رخ خواهد داد. از این چهار ماه کامل، دو مورد از آنها ابرماه خواهند بود.

  • ابرماه اول: ۳۰ اوت ۲۰۲۳
  • ابرماه دوم: ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳

ابرماه اول، که به نام “ماه آبی” نیز شناخته می‌شود، در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۳ رخ خواهد داد. این ابرماه همچنین اولین ماه کامل در تابستان ۲۰۲۳ خواهد بود.

ابرماه دوم، که به نام “ماه شکارچی” نیز شناخته می‌شود، در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ رخ خواهد داد. این ابرماه همچنین یک ماه کامل در پاییز ۲۰۲۳ خواهد بود.

برای تعیین اینکه آیا یک ماه کامل ابرماه است، باید فاصله ماه از زمین را در نظر گرفت. اگر ماه کامل در حضیض مداری خود قرار گیرد، ابرماه خواهد بود.

در مورد ماه کامل ۳۰ اوت ۲۰۲۳، فاصله ماه از زمین ۳۶۲,۱۴۳ کیلومتر خواهد بود. این فاصله ۱۴ درصد کمتر از فاصله ماه از زمین در اوج مداری خود است. بنابراین، این ماه کامل یک ابرماه خواهد بود.

در مورد ماه کامل ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳، فاصله ماه از زمین ۳۶۱,۹۹۴ کیلومتر خواهد بود. این فاصله ۱۴ درصد کمتر از فاصله ماه از زمین در اوج مداری خود است. بنابراین، این ماه کامل نیز یک ابرماه خواهد بود.

چه تعداد ابرماه در سال وجود دارد؟

تعداد ابرماه در سال بین سه تا چهار مورد متغیر است. این به این دلیل است که مدار ماه یک مدار بیضی شکل است و ماه گاهی به زمین نزدیک‌تر و گاهی دورتر می‌شود. فاصله ماه از زمین در اوج (دورترین نقطه) ۴۰۶,۰۰۰ کیلومتر و در حضیض (نزدیکترین نقطه) ۳۶۴,۰۰۰ کیلومتر است. این تفاوت فاصله فقط ۱۴ درصد است، اما به اندازه کافی زیاد است که باعث شود ماه در حضیض حدود ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشان تر از زمانی که در اوج است به نظر برسد.

ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل در حضیض قرار می‌گیرد. بنابراین، برای اینکه یک ماه کامل ابرماه باشد، باید در حضیض مداری خود قرار گیرد.

تعداد ابرماه در یک سال به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مداری ماه و تقویم قمری بستگی دارد. به طور کلی، می‌توان گفت که در هر سال بین سه تا چهار مورد ابرماه رخ می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، دو مورد ابرماه رخ خواهد داد. ابرماه اول در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۳ رخ خواهد داد و ابرماه دوم در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ رخ خواهد داد.

ابر و ماه

چگونه ابرماه را تماشا کنیم؟

تماشای ابرماه کار آسانی است. فقط به یک مکان تاریک و آسمان باز نیاز دارید. می‌توانید ابرماه را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید، اما استفاده از تلسکوپ یا دوربین می‌تواند جزئیات بیشتری را نشان دهد.

برای تماشای ابرماه با چشم غیر مسلح، فقط باید آن را در آسمان شب پیدا کنید. ابرماه معمولاً در آسمان شب قابل مشاهده است، اما در شب‌های صاف و بدون ابر بهتر دیده می‌شود.

اگر از تلسکوپ یا دوربین استفاده می‌کنید، باید آن را روی ماه تنظیم کنید. برای این کار، می‌توانید از یک نقشه ستاره‌ای یا یک برنامه نجومی استفاده کنید.

در اینجا چند نکته برای تماشای ابرماه آورده شده است:

  • مکانی تاریک و آسمان باز پیدا کنید.
  • از چشم غیر مسلح یا تلسکوپ یا دوربین استفاده کنید.
  • ماه را در آسمان شب پیدا کنید.
  • اگر از تلسکوپ یا دوربین استفاده می‌کنید، آن را روی ماه تنظیم کنید.

ابرماه یک پدیده طبیعی زیبا است که ارزش دیدن را دارد. اگر فرصت تماشای آن را دارید، حتماً از آن استفاده کنید.

در اینجا چند نکته اضافی برای تماشای ابرماه آورده شده است:

  • اگر می‌خواهید ابرماه را در بهترین حالت خود ببینید، سعی کنید آن را در ساعات اولیه شب مشاهده کنید. در این زمان، ماه هنوز در آسمان بالا است و نور کمتری از زمین وجود دارد.
  • اگر در یک منطقه شهری زندگی می‌کنید، ممکن است ابرماه برای شما خیلی روشن به نظر برسد. در این صورت، سعی کنید به یک مکان دورتر از شهر بروید تا نور کمتری در آسمان وجود داشته باشد.
  • اگر از تلسکوپ یا دوربین استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که لنزهای آنها تمیز هستند. لنزهای کثیف می‌توانند کیفیت تصویر را کاهش دهند.
  • از یک سه پایه برای تثبیت تلسکوپ یا دوربین خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که تصویر صاف و واضح باشد.

سخن پایانی

شرکت آسمان سنگ با بیش از چندین سال سابقه فروش در زمینه خرید سنگ های کلکسیونی ،سنگهای کمیاب و خرید سنگ قیمتی،شهاب سنگ با بهترین کیفیت و با ضمانت اصل بودن به مشتریان خود ارائه می دهد وشما مشتریان عزیز می توانید برای خرید سنگهای کلکسیونی ،خرید سنگ قیمتی، سنگهای کمیاب و شهاب سنگ با مراجعه به شرکت آسمان سنگ، سنگ های زیبا و اصل تهیه فرمایید.